Preparing the boat


2016

Isolering af køleboks



Ud med den gamle kompressor og ind
med en ny.

Den nye kompressor fryser det
hele til is, medmindre den står på det
laveste på termostaten. Det er solcellerne,
der driver kompressoren.





Extra skab på toilettet
Vi har taget vasken ud på toilettet for at få plads
til en holdingtank, og i samme omgang bygget et skab
udenpå, hvor i der er masser af plads til andet end bare
tanken :-)

Ankerrullen
Vi har skåret af, så ankerrullen
kan være der.


MASTEN

Da vi skulle hejse masten på båden,
sprang wiren på kranen, og masten faldt ned
fra toppen af kranen - heldigvis over land og ikke
over båden.
Rulleforstagen er bøjet.

Det ene sallingshorn revet af.
Masten har fået en ordentlig bule.

Røstjern


Da riggeren Steffen Hamacher var at hente masten,
skulle han lige se, om røstjernene kunne passe til
de nye wire. Da hullerne i røstjernene til overvanterne
var blevet ovale, anbefalede han, at få nye røstjern
på samtidig. Dette var ret heldigt, for da vi fik de
gamle af, så den ene ud som nedenfor...




 Solceller monteret

2 x 100 w



 Vindror monteret





Skabe bygges


I køjen i bagbord side plejer vi at have en slingrekøje
til at holde alle vores ting og sager. For at udnytte
pladsen optimalt, bygger vi skabe i stedet.


Rorleje og ophæng



Roret skulle have nyt leje for neden,
men da det var umuligt at få roret af,
var vi nød til at skære det af.
Derfor skulle der laves et belsag til
at holde det fast igen.



Da vi har fået nyt kompas, skulle der ny træplade til.

Ankerbrønd uden tilgang fra dæk.
Ankerbrønd: Først har vi skummet
forsigtigt med PU skum - af flere
omgange/dage,
da det udvider sig enormt.
Dernæst lagt en træplade i.
Skummet langs kanten af den.
Påført epoxy for at mætte træet.
Skal nu tørre.
Lagt ét lag glasfibermåtte af gangen.
Altså tørre imellem lagene.
Måtte: vævet 300
I alt tre lag.
Skal på alle sider af brønden.
Vi har valgt at bore drænhuller
i begge sider af bådens skrog.
De er også blevet primet og malet som resten af brønden.
Papskabelon til ankerbrønden
hvor der også skal være en
lem i.
Husk glasfiber på modsatte side.


2015

Vi har afmonteret ventilatoren i 
forkahytten 
og har lukket hullet.
Træklods, mættet med 
epoxy. Klodsen
lidt mindre end hullet,
og holdt oppe nedefra, 
da det skal tørre et par dage, 
og ikke bare kan holde sig selv.

Efter klodsen er sat på plads, 
lægges der glasfiberduge på.
Når det er tørt, evt. næste dag,
pudses det overskydende 
glasfibermåtte væk.
Derefter har vi fyldt hullet op 

med polyester, så dækket 
bliver jævnt. Herefter har det 
fået en primer og til slut 
skridsikkermaling sammen 
med resten af dækket.



Det teak der sad her er pillet af, 
og skal ikke monteres igen, istedet bliver det malet 
med skridsikkermaling.

Klampen ude foran er 
afmonteret, så der kan komme
to på istedet.
Vi har brugt polyester spartel-
masse fra T-hansen til at fylde
hullerne med.
Dækket bliver malet med 
skridsikkermaling, og det virker
bare super godt.

Bare lidt af det spaghetti virvar af ledninger, 
som alt sammen skal skiftes.
Der bliver undersøgt om 
køleboksen kan udvides.

Båden er skilt ad så der kan
arbejdes på at tage gamle
ledninger ud.

Foråret 2014
udskiftning af alle bundventiler







To af gennemføringerne ved toilettet
skal lukkes, da de ikke skal bruges igen.
Der monteres glasfiber både ude og inde.


Efter glasfiberen er tør, spartles der 
med epoxy, og pudses.



Primer påført.

Vi har anvendt dette, da vi har
monteret gennemføringerne.





nye madrasser til forkahytten