tirsdag den 22. august 2017

Fra sejlerbumser til backpackerer/ FAIR sælges

Vi sidder nu på hotellet på Tenerife og nyder livet ved poolen sammen med familien. Her skal vi tilbringe den næste uges tid, inden Niko og jeg tager tilbage til båden i Lissabon.
Vores familie fortæller, at de får mange spørgsmål omkring os, båden, vores videre færd, søsyge, hunden og meget andet. Derfor har jeg tænkt, at jeg vil lave en opdatering her, som vil svare på spørgsmålene, og hvis der er andre spørgsmål, så send dem endelig, og jeg vil svare på dem her på siden.
😊
Hvorfor sejler de ikke videre, og hvorfor er båden til salg?
Vi sejler ikke over Atlanterhavet, da jeg, Chris, bliver meget søsyg. Jeg er uarbejdsdygtig i situationen, kan ikke tænke, kaster op, bliver dehydreret og ønsker bare at hoppe overbord, for at få det til at stoppe. Mens jeg ligger og er ynkelig, står Niko med alt ansvaret, og må selv sejle båden i flere døgn i træk, og dermed bliver turen også for hård ved ham. Det skal være sjovt at rejse og sejle, og ikke en pine og en plage, og derfor er båden sat til salg. Vi er begge kede af, at vi ikke kan tage vores flydende hjem med videre, men vi ved også, at det er den rigtige beslutning, vi har taget. Det gør dog ondt, da vi i fem år har arbejdet på at gøre båden klar og har forberedt os på dette eventyr. Vi håber, at der kommer nogle, som vil tage båden videre på nye eventyr, nu hvor den er klargjort til dette.
Vidste Chris ikke hjemmefra, at hun blev søsyg?
Det er ikke nyt at jeg, Chris, bliver søsyg. Det er jeg altid blevet på færger og motorbåde, da de gynger. 😝 Når vi sejler i fjorden i sejlbåd, har jeg det skønt, for der gynger båden ikke, da den sejler ved hjælp af vinden. Sidste sommer sejlede vi i båden til Norge, og der blev jeg søsyg på havet, da der ingen vind var og båden gyngede i dønningerne. Det skræmte os dog ikke fra at sejle mod de varme lande. De som har prøvet at sejle til Middelhavet, Caribien eller jorden rundt, siger at rigtigt mange bliver søsyge, men at det går over, hvis man er på havet i længere tid. Vores længste stræk var 2,5 døgn over Biscayen, og jeg var lige dårlig fra start til slut. Der var nul vind og Atlanterhavsdønningerne slog stille ind på siden af båden, som gør, at den vipper fra side til side. Søsygen stopper så snart vi rammer fladt vand, og så er jeg stort set klar igen, dog er jeg dehydreret pga. manglende væskeindtag og for meget kasten op.
Det behøver aldeles ikke være dårligt vejr, for at jeg bliver søsyg. Jeg har indenfor de sidste uger præsteret at blive dårlig på en båd, mens den har ligget i havnen, fordi dønningerne slog ind i havnen. Og nej, jeg er ikke gravid 😉
Har turen bare været en dårlig tur hele vejen? Nej. Det har været nogle ganske fantastiske måneder, vi har haft. Det er "kun" når vi har sejlet, at det har været surt. 😀Men, vi har haft tusindvis af fantastiske oplevelser på de hollandske snoede kanaler, i Normandiet og Bretagne i Frankrig, i vores hidtil yndlingsdel af Spanien, Galicien, hvor vi vågnede op i dejlige ankerbugter, mens delfinerne svømmede rundt om båden, vi har været til festival og parader i Portugal og nydt de smukke vulkanøer Porto Santo, Madeira, La Palma og La Gomera. Vi har nydt god mad, god vin og fået masser af gode venner. Simpelthen nydt hinanden og livet. Fantastiske måneder har det været!
😎
Hvad har de lavet de sidste tre uger, hvor båden ikke har været ude at sejle? Da beslutningen om ikke at sejle videre var taget, tilbød nogle af vores sejlervenner, at vi kunne sejle med dem nogle uger. De sejler i en stor catamaran, og lovede at jeg ikke ville blive søsyg på en catamaran. Uheldigvis, havde de ikke ret i det. Nå, men Niko tog med catamaranen fra Lissabon til Porto Santo, og jeg tog flyveren derud. Derefter var vi begge med i godt 14 dage. Bortset fra søsygen, havde vi nogle fantastiske uger på Porto Santo, Madeira, La Palma, La Gomera og til slut hoppede vi af på Tenerife til mødet med vores familie.
Kommer de så hjem nu? Nej, det gør vi ikke. 😊
Hvad skal de så nu? Efter familieferien på Tenerife, som slutter 30. september, tager vi tilbage til båden, som ligger i Lissabon. Her vil vi tilbringe nogle uger, og pakke båden ned til vinter. Når det er gjort, rejser vi videre med fly, og vi ved endnu ikke, hvor vores første stop bliver. Vi skal bare finde nogle billige flybilletter, og ud at opleve verden. Nu er vores færd jo ikke afhængig af, om det er orkansæson eller ej, og ej heller bestemt af hvilken vej vinden blæser. Noget er dog sikkert, vi skal helt klart stadig til Galapagos og til Fransk Polynesien, men hvornår ved vi ikke. Vi laver ingen faste planer, men tager oplevelserne som de byder sig til.
😉
Hvad hvis båden ikke bliver solgt? Så overvejer vi at sejle ind i Middelhavet til foråret, hvor bølgerne skulle være anderledes end ude på Atlanterhavet. Båden bliver dog hvor den er nu, indtil slut maj måned.
Hvem passer hunden? Ida, Nikos søster passer vores dejlige hund, Taylor, mens vi er væk. Taylor er en Golden retriever, og den sover i sengen hos Ida hver nat.
Hvor stor er båden? FAIR er en Sagitta35, dvs. den er 35 fod lang, ca. 10 meter. Den er godt 3 meter bred og stikker ca. 1,9 meter under vandet. Den er fra 1974 og er bygget i Danmark. Den er bygget til at sejle på oceanerne, så perfekt til en tur over Atlanten.
Til slut: Vi vil fortsat opdatere denne side med videre eventyr, og vi er glade for, at i er så mange, som følger med i hvad vi oplever, og at i kommer med så mange dejlige positive kommentarer. Knus Chris & Niko.😎🤗

tirsdag den 2. maj 2017

torsdag den 20. april 2017

1 mdr. til afgang

Om en måned er vi på dette tidspunkt på vej ud ad havneindsejlingen i Thisted havn. På vej mod store eventyr, og vi glæder os helt vildt. Husk at melde jer til vores begivenhed på havnen ⛵😀😎
Se Facebook FAIR på eventyr

tirsdag den 28. marts 2017

Kategorien "at sy en flæskesteg"

For et par uger siden fik Niko og jeg undervisning i, hvordan vi lapper hinanden sammen, hvis der skulle blive brug for dette. Tim, som er medicinstuderende, var meget tålmodig i processen, og både Niko og jeg fik lært de basale færdigheder i, "Sy en død flæskesteg sammen, mens den ligger fuldstændig stille på et stabilt bord, uden at skrige og uden at bløde"-kategorien! Skulle det en dag blive aktuelt at benytte os af disse færdigheder, er omstændighederne måske knap så gunstige, men så tager vi det bare ét skridt af gangen, og husker på 2 1 1. To gange den ene vej, én gang den anden vej, og én gang den første vej igen, og så er der en perfekt knude. (Når man vel og mærke har piercet "grisen"). Og så er der kun 10 sting igen 🤕😷

fredag den 24. marts 2017

Testvideo

FotoMike er ved at lave en video om os og vores kommende sejlereventyr, og her kommer en lille prøve.
Niko siger, jeg ligner et fjols/nikkedukke/spadser/osv., ooog jeg må nok give ham ret 🤔 til gengæld har jeg en flot mand 😀 Chris

https://www.youtube.com/watch?v=gVp1SWhXHRo&feature=youtu.be

Endnu engang i masten

Så var jeg endnu engang i masten. Denne gang skulle jeg montere den nye vindmåler. Det gik også ganske fint, indtil jeg tabte den medfølgende skrue ud over styrbord ræling 😐 ups. Jeg kunne se Nikos ansigtsudtryk helt oppe fra toppen 😲 Heldigvis havde jeg en reserve skrue med der op. Men selvom denne skrue passede i komponenterne, ville den bare ikke i 😠 Min tålmodighed var virkelig sat på prøve. Det blæste, var pissekoldt deroppe, og mine fingre var som is. Mere og mere hidsig som jeg blev, jo værre gik det. Udover bagbord røg den næste skrue 😰 og så ville jeg ellers bare ned.
Niko var ikke synderligt imponeret over mine vindmåler-monteringsevner. Jeg argumenterede vældigt for, at jeg ikke kunne få det til at passe sammen, og hvis han lige ville kigge ind stangen af fidusen, kunne han se hvor skruen havde ramt, og at det slet ikke var i nærheden af hvor hullet var. "Åhhhh" sagde han så, "det må du undskylde, jeg har monteret stangen forkert" 😆
Bedre held næste gang. Og jeg har fundet en ny skrue 😎
Dronefotos: fotomike.dk

Så kom pressen også forbi

Vores ven Mike fra FTLF er ved at lave en film om os. Den kan både i og vi glæde os til at se 😀

mandag den 20. marts 2017

2 mdr. til afgang

Tiden går efterhånden hurtigt, og nu er der kun to måneder, til vi stævner ud ad Thisted Lystbådehavn.

søndag den 19. marts 2017

Startbatteriet fik kasse omkring

Niko var i kistebænken for at sætte en batterikasse omkring startbatteriet. Så er vi på den sikre side på dét område 😀

fredag den 17. marts 2017

Pakker pakker pakker

Skat, tror du skal have overarbejde i dag med alle de pakker, som kommer ind ad døren 

torsdag den 16. marts 2017

Revideret sejlplan

Hej :-) Har i set den reviderede sejlplan under "Fra Danmark til New Zealand"?

søndag den 5. marts 2017

Så blev køleboxen endelig færdig

Sidste forår skiftede vi køleboxens kompressor ud til en Isotherm Compact Classic, som fungerer rigtig godt. Nu er jeg så endelig blevet færdig med at isolere boxen, så vi forhåbentlig også kan holde lidt varer kølige ude i de højere tempererede lande og farvande.
Jeg vil godt indrømme, at det ikke var hverken nemt eller bekvemt at isolere omkring boxen, da jeg måtte ligge inde i køkkenskabet og så føle mig frem.
Mellem selve boxen og fribordets inderside er der nu ca. 7 til 9 cm flamingo. Grunden til der ikke er lige meget flamingo over det hele er, at boxen jo er firkantet og bådens inderside kurvet.
Efter at have isoleret bagsiden gik jeg i gang under boxen.  Her var der jo så drænslangen, som der også lige skulle tages hensyn til. Hmmm. Jeg skar to stk. 5 cm flamingoplader til og borede et hul til slangen i begge. I dén som skulle ligge øverst, lavede jeg hullet lidt større i toppen, da der skulle være plads til spændebåndet. Så skruede jeg slangen af. Herefter var trikket, at få pladerne vrikket ind under boxen, få slangen igennem, for så at spænde slangen fast på boxen, og så herefter få pladerne sat op på plads. Puha. Så skar jeg yderligere to stk. 5 cm. plader til at lægge under. Disse plader måtte jeg skære over i halve, for at kunne liste dem ind under. Pladsen var jo efterhånden meget trang. Nu er der minimum 20 cm. flamingo under hele boxen.
Siderne og fronten er beklædt med minimum 5,5 cm.
Til slut monterede jeg træpladen igen, og nu mangler jeg blot at rydde op.
Sikke en dejlig følelse, at kunne krydse "isoler kølebox" af på "to do listen" 😀

søndag den 12. februar 2017

Ledige gastepladser i det sydlige Caribien

Vi har stadig 2 ledige gastepladser på togtet


Tobago til Panama









Nu har du muligheden for at opleve det sydlige Caribien.

Der er påmønstring på Tobago ca. 10. januar 2018 og turen slutter ved Panama kanalen 1. april.
 Der er pt. 2 ledige gastepladser.
Turen fortsætter fra Tobago til de sydligste Caribiske øer, som eks. Grenadinerne, og derefter vest på.
Ud for Venezuelas nordkyst ligger der en fantastisk øgruppe kaldet Los Roques. Øgruppen består af ca. 350 øer med masser af koralrev, hvor der vil være rig mulighed for at snorkle og opleve det fantastiske undervandsliv, som findes der.

Efter Los Roques sejler vi videre til De Hollandske Antiller; Aruba, Bonaire og Curacao, hvor der på øerne er mulighed for at leje udstyr til alverdens vandaktiviteter som eks. flaksedykning og surf.

San Blas øgruppen vil være sidste fede øhop inden Panama Kanalen.

Hvis du ønsker mere information omkring hvordan man lever og bor ombord på en båd, se da mere på "FAIR på eventyr" på Facebook eller på vores blog www.sagitta35-fair.blogspot.dk

lørdag den 11. februar 2017

Ledig gasteplads - Lissabon til De Kanariske øer

Vi har stadig 1 ledig gasteplads på togtet

Lissabon, Porto Santo, Madeira 

& De Kanariske øer






1. september er der mulighed for at stige på i Lissabon. 
Varigheden af turen er 1 måned, og der er én plads tilbage.

Vi ankrer op lidt udenfor Lissabon, hvor der så er mulighed for at tage toget ind til selve byen, hvor vi kan opleve den lokale kultur og forhåbentlig fantastiske seværdigheder.

Når vi føler os klar, og vejrudsigten ser fornuftig ud, stævner vi ud fra Lissabon, og sejler mod de smukke øer Porto Santo og Madeira. Sejlturen tager ca. 4 til 5 dage.

Efter Porto Santo og Maderia fortsætter vi til De Kanariske øer, hvor vi vil sejle rundt i ca. en uge. Sejlturen til De Kanarise øer tager ca. 2 dage.

Hvis du ønsker mere information omkring hvordan man lever og bor ombord på en båd, se da mere på "FAIR på eventyr" på Facebook eller på vores blog www.sagitta35-fair.blogspot.dk




lørdag den 28. januar 2017

Nyt flyvesejl

Så har vi endelig fået os taget sammen til at spendere en formue på et nyt flyvesejl: genakker. Det bliver SÅ fedt, når vi skal sejle med det ⛵. Vi har købt det ved www.svb.de hvor vi køber hoveddelen af vores grej og reservedele 😎

fredag den 20. januar 2017

4 mdr. til afgang og tiden flyver

Den 20. i det nye år er kommet, og det betyder afgangstidspunktet er 4 måneder fremme. For hver dag der går, jo hurtigere føles tiden pludseligt at gå. Der er nemlig stadig en masse småting, som vi mangler at udføre på vores lister. Nogle eksempler er: puds og olier cockpitbund, få styr på hvor meget køkkenudstyr vi har brug for og indret køkkenskabene herefter, lav fenderbrædt, få redningsflåden serviceret, lav liste over de ting vi skal se på når vi skal til messe, find USB biloplader som kan holde I-pad med strøm mens vi bruger den, køb fiskegrej, lav strøm til selvstyreren, bestil vaccinationer, få styr på papirer til hund hus forsikringer osv. osv. osv. Så tiden går rigeligt hurtigt lige nu, men samtidig stiger glæden og spændingen også for hver dag eventyret nærmer sig   😀

mandag den 2. januar 2017

Kød?

Vi er blevet ret glade for det her "kunstige" kød, som er lavet på Soya. Det er super praktisk at have med på båden, da det ikke fylder ret meget. Der skal kun hældes kogende vand over, og så lader man det stå ca. 15 minutter. Det vil sige, at vi sparer en masse sprit på komfuret, da kødsovsen hverken skal stege eller koge 
Godt nytår til jer alle ⛄

fredag den 23. december 2016

Så mangler vindfanerne bare flagene

De to gamle vindfaner er blevet pudset, grundet, malet og mangler nu bare at blive dekoreret med et Dannebrog 😀
God jul til jer alle 🎄

lørdag den 3. december 2016

En tur i masten

Vi har haft problemer med vindmåleren flere sæsoner i træk. Nogle gange har der været forbindelse, men de fleste gange ikke 😐 så vindmåleren skulle afmonteres, og derefter skal vi have den  skilt af. Så må vi håbe den kommer til at virke 🤔 VHF antennen skulle skrues ordentlig fast, men vi havde desværre ikke en nøgle der var stor nok 😐 vejret var dog  ganske fint til en tur i masten 😉